Kundehistorie

rumas havde behov for en hands-on kommunikationsstrategi

rumas havde fået redesignet logo, fået nyt payoff, website og brochure, men man manglede en brugbar kommunikationsstrategi. Det nye så flot og overbevisende ud, det var bare ikke nemt at gå til. Website var uden indhold, brochuren var ikke langtidsholdbar og payoff samt den medfølgende design- og kommunikationsmanual var svær at omsætte til hverdags- og kampagnebrug. 

Opgaven lød på at gøre det hele brugbart. Først oversatte jeg design- og kommunikationsmanualen til noget forståeligt og håndterbart. Derefter udviklede jeg en kernefortælling, som skabte sammenhæng mellem identitet, marked, mål og medier og til sidst udviklede jeg en kampagneide og -strategi, der – med udgangspunk i customers journey – gjorde det mere tilgængeligt for marketing at håndtere kampagnen i hverdagen.

Min ide gik ud på – i en kort overskrift sammen med et produktfoto – at vise det udbytte rumas’ kunder fik ud af at investere i virksomhedens møbler og design. Alle overskrifter skulle begyndte med ordene PLADS TIL efterfulgt af forskellige begreber der – sammen med et specifikt produktfoto – kunne fortælle en historie med fpkus på både det faktuelle og emotionelle udbytte. Begreberne systematiserede jeg i tre kolonner: Ting & Sager, Begreber & Udtryk samt Fællesskab & Mennesker.

poolofwords

Gør det selv

Find et foto af en stor blød sofa. Begynd overskriften med ordene PLADS TIL og vælg derefter et ord fra en af de tre ovenstående kolonner, som beskriver udbyttet af at have sådan en bandit stående i fx jeres virksomheds fællesområde. Nemt og sjovt og absolut brugbart, ikke? Nu mangler du bare at finde jeres helt eget claim to fame. 

Plads til udfoldelse

Det viste sig også hurtigt for rumas, at kampagnen var nem at arbejde med og – ikke mindst – sjov at udvikle ideer til. Samtidig var det hurtigt at iværksætte kampagner udfra eksisterende produktfotos, fordi det eneste der skulle tilsættes, var en fastlagt overskrift plus et enkelt begreb

Skulle man eksponere et skrivebord, kunne overskriften være PLADS TIL BRILLERNE og på den måde – fx via en brødtekst/storytelling – antyde, at et skrivebord var mere end et bare bord, man sidder og skriver ved, men at det også skaber plads til ens personlighed. Men begyndelsen PLADS TIL … kunne også følges op med andre ting & sager som FYLDEPENNEN, NOTESBOGEN, BØRNEBØRNENE osv. Og dykker vi ned i kolonnen med Begreber & Udtryk kan der fiskes ord som KREATVITET, TANKER, RESEARCH, INDSIGT osv. frem. Fra kolonnen med Fællesskab & Mennesker kan vi vælge ord som DIALOG, SAMARBEJDE, VENSKABER, PRAKTIKANTER m.m.Hermed var den konceptuelle ide gjort brugbar for rumas’ stærke marketing-team, for nu var det bare at vælge et produkt og så lade tankerne lege lidt med alt det, som produktet – udover de faktuelle formål – ydede.

Børsen annonce - Plads til kreativiteten
Børsen annonce - Plads til udvikling

”Jans skæve tekster og leg med ord skaber kontakt til læseren på en behagelig og humoristisk facon.

Rikke E. Kragelund, Marketing & Salg - rumas
Børsen annonce - Plads til Passion
Børsen annonce - Plads til arbejdsglæde

Hvad så med det nye payoff?

Hvordan hænger kampagneideen så sammen med det eksisterende payoff ’Design at Work’? Svaret er, at payoff er en naturlig fortsættelse af ovenstående historier. Først skaber man via sin kampagneide sammenhæng mellem produkt og udbytte, derefter skaber man via payoff sammenhæng mellem udbytte og afsender. På den måde bliver afsender helten i historien, fordi det er afsender, der sikrer modtagerens udbytte. 

Plads til tilfredshed.

rumas har samarbejdet med OLESEN IDE&TXT de seneste 2-3 år. Det begyndte med et par små annoncetekster, og da man sidste år skulle gen-tænke virksomhedens marketingsstrategi, var det helt naturligt at invitere mine kompetencer med på holdet. Siden er det blevet til alt fra overordnet storytelling til konkret indhold på website, SoMe, annoncer samt det kommende rumas magasin, som også indeholder elementer fra PLADS TIL … kampagnen.

rumas er en nordjysk design- og produktionsvirksomhed med kontormøbler og -indretning på menukortet samt en lang historie med godt håndværk og spændende design samt et evigt fokus på lækkerhed, funktionalitet og brugere.

OLESEN IDE&TXT løser alle typer af kommunikationsopgaver. Ønsker du en god ide, en skæv overskrift, en ny strategi for din kommunikation, skal du have rykket nogle varer ned af hylderne, drømmer du om at få lavet en stærk film, et radiospot, en annoncetekst, ide til et online-banner, indhold til et website – jamen hvad venter du på? Ring, skriv, råb – så kommer jeg gerne forbi evt. sammen med en god partner eller 5 til en forpligtende snak.