Kundehistorie

Nordenfjords Håndbryg Leverandør til UdkantsDanmark

En gruppe garvede – og ind i mellem tørstige, reklamefolk mødes den første fredag i hver måned for at sladre om alle dem, som ikke dukker op. Bureaukommisonen er titlen på den snak. En efterårsfredag i 2013 dukkede der fremmede op ved vores bord. De troede, vi var et reklamebureau – og de havde en opgave til os.

De var ølbryggere af guds nåde. Men de gjorde det hjemme i garagen. Altså bryggede øl. De havde frembragt en herlig IPA (Indian Pale Ale), som de havde kaldt The Big Bang og ikke pakket særligt pænt ind – og flere øltyper var i pipeline.

De ejede ikke kongens mønt

”Hvad skal de nye øl så hedde,” spurgte vi klogt. Og der kom ikke rigtig noget svar. Til gengæld ville de forfærdelig gerne have vores hjælp til den slags – altså identitet, produktnavne, emballage, storytelling og kampagner. Jamen det ville vi da gerne. Hvorefter de fortalte os, at de ikke havde en rød reje at betale med. Men at de til gengæld havde masser af øl. Det takkede vi selvfølgelig ja til. Det kan godt være, vi arbejder i den kreative branche, men dumme er vi nu ikke.

Vi mødtes derefter en del gange, debatterede, inspirerede og smagte på varerne, som på det tidspunkt, udover den føromtalte IPA, også bestod af forstadierne til en Stout plus en Belgian Strong Ale også kendt som en BSA ikke at forveksle med den hedengangne motorcykel af samme navn.

nordenfjords_haandbryg_ideudvikling_olesen_ide_ogo_txt

Udkantshistorier fra UdkantsDanmark

Nordenfjords Håndbryg
Navnet forpligtede. Det måtte blive noget med de nordenfjords dyder, hvor en mand er en mand – og pigerne stadigvæk er glade for det. Men det måtte også blive noget med det øde, den høje himmel, horisonten langt langt væk – og så også gerne noget med, at momsen aldrig rigtigt havde slået an i landsdelen. Med andre ord en rigtig udkantshistorie fra det Danmark, tysken besøger hver sommer også kaldet Vendsyssel.

”Det er altså nogle gode historier, I brygger. De passer perfekt til vores gode øl.

Rene Sørensen og Michael Schacht, Nordenfjords Håndbryggeri.

Et payoff blev besluttet
Leverandør til UdkantsDanmark. Og med den beslutning nærmest væltede historierne ud af os alle. Så var det på tide at splitte gruppen op i indhold og udtryk. Sidstnævnte tog TegnerBruno sig af – ære være hans minde (han forlod scenen alt alt for tidligt), og indholdet tog Lars Reinholdt og undertegnede sig af. Brunos forslag endte med en visuel historie med et typisk nordenfjords landskab i form af et billede (med hjælp fra fotograf Svenn Hjartursson fra Studio 03), der forestillede en øde landevej, der endte et sted langt ude i horisonten. Ved denne landevej er der så, forskellig fra øl til øl, et element af noget udkant. Se selv fotos her på siden. Efter TegnerBrunos bortgang har Nick Pedersen taget over på al det grafiske.

Historierne, som langt fra er sande, kan man læse på hhv. etiketterne samt på Nordensfjords Håndbrygs egen hjemmeside.

nordfjordens_logo

Tænk engang at have et åbent kollektivt projekt, som udelukkende handler om at lave god reklame for noget godt øl. Det gør vi: Jan Olesen, OLESEN IDE&TXT, Lars Reinholt, Innocent, Nick Pedersen, Independent, Jan Holm, Sphion, Svenn Hjartarson, Studio 03 reklamefotograf + de mere løst tilknyttede og tørstige. På et tidspunkt kaldte vi os UAR Ulla Ts Autonome Reklamebureau, men her efter Brunos bortgang og Lars’ evindelige og ofte ufrugtbare søgen efter nye og bedre steder at drikke nye og bedre øl (no offense Ulla T), har vi fravalgt den eksisterende brandingstrategi og går i stedet efter fred, ro og radiatorvarme hjemmetøfler. Men sådan har det ikke hele tiden været. På et tidspunkt, da de selvfede bølger gik højest, overvejede vi sågar at tilmelde de fantastiske ideer og løsninger til den nordjyske udgave af Cannes Lion, Årets Brøl … men da ingen af os ejer et anstændigt jakkesæt endsige et par nypudsede sko, blev det ved tanken. Ikke at krøllede bukser og andet tøjdesign i stil med salig grænsekøbmand Kay-Uwe Jensens ikke er gængs i vores branche. Se blot de aktuelle vinderopslag fra Årets Brøl 2016. Godt så, som vi siger.

Flere kundehistorier

Scheelsminde
Tiedemann Logo
Nordenfjords Håndbryg
Per A
Ruths Hotel
Miljø Vognmands konsulenten

OLESEN IDE&TXT løser alle typer af kommunikationsopgaver. Ønsker du en god ide, en skæv overskrift, en ny strategi for din kommunikation, skal du have rykket nogle varer ned af hylderne, drømmer du om at få lavet en stærk film, et radiospot, en annoncetekst, ide til et online-banner, indhold til et website – jamen hvad venter du på? Ring, skriv, råb – så kommer jeg gerne forbi evt. sammen med en god partner eller 5 til en forpligtende snak.