Content, indhold, storytelling og andre fine fortællinger

I de sidste par måneder er jeg løbet ind i en række opgaver, hvor afsender ønsker at fortælle noget nyt og andet om sin virksomhed end bare skryde med rå fakta, påstået kvalitet og gratis parkeringspladser. Med andre ord møder jeg mange, som er på udkig efter en god fortælling, der kan krydre alle de ellers så kedelige og intetsigende ord, der normalt er i spil, når virksomheden skal kommunikere.

Men hvordan gør du og din virksomhed så? Hvordan vender du din fortælling fra kun at handle om fakta og alt det, som kan måles og vejes til at handle om noget, der rører din modtager og får vedkommende til at tænke: So ein Ding muß ich auch haben?

Læs tålmodigt videre, så skal jeg nok komme med et par gode råd eller 5 lidt senere.

Indhold. Det er det, du vil have. Content er også godt. Øh hvad er forskellen? Den er ligeglad, siger jeg. Altså forskellen. For indhold og content er det samme. Ligesom. Det ene lyder måske lidt gammeldags, det andet er mere nede med det smarte. So to speak. Som man siger, hvis man er lidt hip.

Prøv at vende det hele på hovedet. Måske skaber du en helt ny og langt mere interessant fortælling om din virksomhed.

Jan Olesen, OLESEN IDE&TXT

Find din unikke forskel og gør den lækker

Men gør det så nogen forskel, hvad du fortæller? Svaret er ja. Og i tillæg kunne jeg så også tilføje, at det så sandelig også gør en forskel, hvordan du fortæller det. Men først skal vi nok lige have fat i, hvad du skal fortælle, hvad det er for en historie, der skal frem i lyset. Så den skal vi lige have fundet frem.

Fakta, fakta, fakta og taaaak

Men desværre er der ingen historie, ingen fortælling. Der er ikke rigtigt noget at bygge på. Der er kun en halvkvædet vise om høj kvalitet, effektivitet, det bedste af det bedste, mere, mest, stor, større, størst – og selvfølgelig noget om de dygtige, veluddannede, altid updatede medarbejdere med titler der alle ender på et stort rungende O. Ikke et ord om personerne, om deres personlighed, vilje, lyst, engagement, indsigter osv. Til gengæld er der tit noget med grundlæggeren, altså ham, der i sin tid for 38 år siden fandt på forretningsideen. Og så er der de flinke udtalelser fra 5 tilfredse kunder.

Man kan betale sig fra alting, men …

Men hvordan kommer du – i din fortælling, væk fra alt det, som kan vejes, måles, flyttes rundt på, skæres i, fryses ned, serveres, flyttes ind i, køre væk i og meget meget mere? Svaret er rimeligt enkelt; det skal du bare få en tekstforfatter til at gøre. Men det er sgu for letkøbt, og så fej er jeg slet ikke. Så her skal du få et par gode råd:

Vend det hele på hovedet og skab en ny fortælling

Et tænkt eksempel kunne være: Du fortæller, fx i en brochure og på dit website, at din virksomhed har 15 biler, der er 12 mand ansat til at køre dem, at du flytter ting og sager fra dag til dag, at du bor centralt, at du er fleksibel, altid går målrettet efter at yde det bedste af det bedste, at der er garanti, høj kvalitet osv. Og når du har fortalt alt det, skriver du så lidt om, hvad man som kunde hos dig får ud af det. Gab.

Frem i bussen med de vigtigste budskaber

Hvad med at fortælle, at man – som kunde hos dig, altid kan regne med at få leveret sine varer til tiden. Det er da et meget godt udsagn, et super løfte at afgive – især hvis man vender budskabet ‘at få leveret sine varer til tiden’ til at handle om al den tid, man sparer, når man ikke skal vente.

Så fra nu af er det altså forbudt at gemme de vigtige budskaber bag en svada af ligegyldige tal, som alligevel er glemt 3 sekunder efter? De skal frem i bussen. Op foran. Begynd med det, som modtageren får noget ud af. Fortæl om udbyttet ved at handle med dig. Lov noget.

Sådan giver du dine modtagere noget at glæde sig til

Begynd din fortælling med at løse modtagerens problem. Har vedkommende ingen problemer, er han/hun alligevel på afveje og stopper snart med at læse, klikker snart væk fra dit site. Men er der et problem, skal han/hun have flyttet/leveret noget, ja så er det ikke antallet af biler, medarbejdere, stole i kantinen osv., der skaber interesse. Men hvad gør så?

Det er udbyttet, der skaber interessen. Som modtagere vil vi nemlig have noget. Det kender du godt fra dig selv, ikke? Skal man modtage noget, som din virksomhed kan levere, er det faktisk en god ide at fortælle, at du leverer til tiden. En påstand som du så kan uddybe med flere fordele som; at man som kunde hos dig ikke skal spilde sit liv med at vente, at der er så meget andet, man kan lave i stedet for at vente på en pakke, som (måske) aldrig kommer, at man – mens man venter, kan få noget andet fra hånden, eller man kan udvikle nye ideer, opfinde noget eller slet og ret tage sig en slapper. Alle kneb gælder, når du skal give din modtager noget at glæde sig til.

Sådan kan du (måske) finde frem til fortællingen om modtagerens udbytte

På en hel almindelig arbejdsdag bruger en af dine kunder 12 minutter på at vente på pakker, der kommer for sent frem. Derudover bruger han 14,5 minutter på at undskylde overfor sine kolleger og/eller kunder, at deres ting ikke er nået frem, så bruger han 4 minutter på at finde ud af, hvorfor pakkerne er forsinket og til sidst bruger han 8 minutter på at skændes med børnehavepædagogen fordi han er kommet 3 minutter for sent til at hente sine søde små unger.

Et par kreative krumspring

Prøv at tænke på din fortælling som en animation. Måske en tegnet en af slagsen. Med noget sjovt musik, en fed stemme og lidt vilde tegninger. Smart, ikke? Eller du kunne lave en storfilm eller en tekst eller en sang om følgende udregninger:

Du spilder ca 30* arbejdsdage om året på at vente

Tænk hvis du havde en leverandør, som afleverede til tiden? Så ville du spare 38,5 minutter om dagen, 192,5 minutter om ugen og 3850 minutter på en måned med 20 arbejdsdage. Det svarer til at du bruger ca 2,5 arbejdsdage … nå nej, du bruger dem ikke, du spilder dem. For spilder er bare et langt stærkere ord end bruger. Sådan er det med sproget, det virker, når du bruger de rigtige ord.

Nu har du pludselig evidens for din påstand: Som kunde i din butik sparer man masser af tid på at få leveret til tiden. Og den fortælling kan så pyntes på, der kan findes/opfindes flere stærke ord, som giver modtager endnu mere at glæde sig til. Bagefter kan du så fortælle om dit set-up, hvordan du får det hele til at køre som smurt, hvor mange biler du har, hvor mange mand, der styrer dem osv. men først når du har afleveret det vigtigste budskab, hvor du lover dine kunder noget, hvor du giver dem noget at glæde sig til. Hvorfor skulle de ellers vælge dig og din virksomhed som samarbejdspartner?

Den helt ultrakorte fortælling

Vores kunder spilder ikke tiden på at vente. Sådan kunne en overskrift se ud. Måske til et foto af dreng kysser pige, pige tager dreng på røven, skateboard uden om lang kø eller andre gode ideer, som styrker overskriften – og dermed din fortælling. Hvorfor det? Fordi det skaber følelser, fordi det giver modtager en ide om, at der altid er noget at glæde sig til – frem for bare at vente på det. Og det er din claim to fame, det du skal love dine kunder. I stedet for at snakke om alt det, som kan vejes, måles, flyttes rundt på, skæres i, fryses ned, serveres, flyttes ind i, køre væk i og meget meget mere. Got it?

*Snip snap snude, så er den fortælling ude

Lad være med at regne de ovenstående eksempler efter med mindre du har en eller anden sær form for OCD. Jeg har aldrig været stærk til tal. Til gengæld er jeg rimelig god til at formulere mig. Så tip, tap, tønde; nu kan en ny fortælling begynde. Din fx?

Tak fordi du læste med. Vil du kommentere ovenstående, skal du være velkommen til at gøre det i kommentarfeltet på LinkedIn eller facebook.

 

OLESEN IDE&TXT udvikler tydelige ideer, koncepter, indhold, budskaber og tekster, der bliver set, forstået og handlet på. Og som fungerer optimalt i forhold til formål, målgrupper og media. Både offline og online – til mennesker og maskiner.

Kontakt
Fang flere kloge ord her

Hold hvad du lover, når du skriver tekster.

Hvis du påstår, at du leverer kvalitet, skal du også levere kvalitet. Gør du det modsatte, får du stryg. Og stryg er netop hvad jeg giver en konkurrent i dette indlæg, som ikke er for sarte sjæle, men til gengæld tilegnet dem, som har mod nok til at blive rykket væk fra deres faste overbevisninger. Og se det er jo et løfte der nødvendigvis må undersøges nærmere. Så hvad venter du på? Se at få det læst.

Jeg trænger sådan til at blive udfordret i/af et nyt netværk

Et lille indlæg på LinkedIn hvor budskabet var, at jeg søgte et nyt og anderledes netværk fik en absolut overvældende modtagelse. Derfor er dette blogindlæg et slags svar på samt en indbydelse til et uforpligtende møde (hvor jeg dog hader begrebet uforpligtende). hvor alle interesserede kan dukke op og give deres besyv (så havnede vi pludselig midt i 50'erne) med. Velkommen. læs og bliv vis. Mvh Jan

Kæft, trit og retning skader ikke din kommunikation

Tænk hvis du med noget så bagudstræbende som begreberne kæft, trit og retning kunne booste din virksomheds kommunikation? Måske er de, altså begreberne, slet ikke så ubrugelige, som vi går og tror - i hvert fald ikke, hvis man lige kigger dem en ekstra gang efter i sømmene og funder ud af, hvad de også kan betyde. Nysgerrig, så klik og læs her ...

Lav bedre indhold og kommuniker stærkere til dine målgrupper

Dine tekster - som jo er en vigtig del af dit indhold og content, virker langt stærkere på din målgruppe, hvis du fanger det problem, de er kommet for at få en løsning på. Derfor skal du skrue ned for tung fakta og i stedet skrue helt vildt meget op for den gode fortælling - den fortælling, som rammer blidt i hjertet, giver stærke billeder og lyst til at agere.

Al samtale er blot med til at holde handling på afstand.

Følg bloggen nu mens tid er.
Man ved aldrig, hvornår det er for sent.