Jeg trænger sådan til at blive udfordret i/af et nyt netværk

Derfor googlede jeg ord og long-terms som ‘netværk aalborg’, ‘business netværk aalborg’, networking aalborg’, ‘business networking nordjylland’ osv. Frem dukkede ‘the ususal suspects’, hvor man for gode ord og betaling kan troppe op og dele visitkort. Men der havde jeg jo været. Jeg ville jo finde et netværk, der var anderledes. Derfor spurgte jeg den 17.10. på LinkedIn, om der var nogen, der kendte nogen, som kendte til sådan et eller om jeg skulle etablere et.

Jan Olesen om Netværk

Søg og du skal finde et netværk – måske

Det skal jeg åbenbart. Altså selv etablere et netværk. For selvom der nok var et par eksisterende netværk, der – via kommentarsporet, bød sig til, er det ikke lige det, jeg søger. Til gengæld var der andre, som søgte det samme som jeg. Eller måske. For de ved jo ikke 100 % hvad det er, jeg er på udkig efter. Jeg ved det dårligt nok selv.

Små 10.000 views, 49 likes og 22 kommentarer (26.10.17) på min opdatering taler deres helt eget sprog.

Det er helt klart behov for at tænke business netværk på en helt ny måde.

Big Biz Band

For en del år siden arbejdede jeg på at etablere et netværk af udøvende musikere/erhvervsfolk, hvis formål var at spille musik sammen, optræde i business-sammenhænge plus netværke efter prøverne ift de virksomheder, medlemmerne repræsenterede. Ideen døde. fordi der ikke var (dygtige) musikere nok i målgruppen. Det kan man så tænke lidt over.

Same old Same old

Senere har jeg deltaget i en række forskellige typer af netværk. Rimelig traditionelle, men også hyggelige, venlige, sjove, interessante osv. Og jeg lærte en hel masse. Det førte ikke rigtigt til andet den den rundbordsbarbering, jeg omtalte forleden i mit indlæg på LinkedIn. Og den slags vækst – omend den kan være skæg nok (fik I den?), holder ikke i længden. Det bliver hurtigt til ‘same old same old ‘-gentagelser, samt til pinlig men larmende tavshed og endeløse samtaler om hvordan netværket kan udvikle sig. Been there – done that, som jeg også skrev i min opdatering for et stykke tid siden.

Derfor vil jeg gerne videre

Det er ikke ideen om at netværke, der er noget galt med. Det er måden, vi netværker på, der er forkert. Men hvad er så den rigtige måde? Hvordan aflærer vi det tillærte, hvordan kan vi ‘relearne’ nyt og hvad er det i virkeligheden, vi gerne vil, hvordan ser det ud, det netværk, vi går og drømmer om?

Det ser selvfølgelig vidt forskelligt ud. For vi er alle forskellige, har alle forskellige hensigter, drømme osv. Så jeg kan kun fortælle, hvilken hensigt jeg har, hvad jeg drømmer om. Og nu ved I, jer der læste mit opslag, jo alt om, hvad jeg ikke ønsker, så derfor:

Jeg ønsker at være en del af et netværk, som …

1)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor alle deltagere har et konkret ansvar og er beslutningsdygtige i den virksomhed, de repræsenterer i netværket. Det er altså ikke nok ‘bare’ at være ansat.

2)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor alle har en seriøs og realistisk fordeling mellem arbejdsliv og fri tid/familieliv. Jeg orker med andre ord ikke skrydere, der praler med en 70 timers arbejdsuge plus golf med den andre tosser. Jeg magter det ikke.

3)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor der ikke er det der selvdøde fokus på vækst vækst vækst, merindtjening, effektivitet, økonomi osv. Det holder ikke længere bedstefar. Vi skal videre. Der skal nye boller i suppen osv. Mere fokus på work/life-balance. Mere fokus på nu.

4)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor vi ikke kun fortæller om vores succeser, men hvor vi også modigt tør fortælle hinanden om alt det bøvl, der er forbundet med at være virksomhedsejer og -leder m.m.

5)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, der er 100 % fri for konkurrencer om hvem der har halet flest gæster om bord, hvem der har besøgt flest medlemsvirksomheder, hvem der har tjent mest på netværket i en given periode osv.

6)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor det at forholde sig kritisk til sin omverden (og dermed konkurrenter, kunder, eksperter m.fl.) ikke er lig med at være negativ. Jeg er supertræt af den der positiv-psykologiske tilgang til livet, der tvinger folk til blindt at tro på, at man ‘bare skal lukke øjnene og tænke intenst på udbytte, mens man knokler en vis legemsdel ud af bukserne’ – for så får man succes og bliver lykkeglad.

7)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor jeg ikke er anderledes og forkert, men hvor min kritiske tilgang til såvel mit eget adfærd som mine samarbejdspartneres, kunders og netværks adfærd ikke gøres til genstand for problematisk undren (eller benovelse for den sags skyld).

8)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor det at have et arbejde ikke nødvendigvis er lig med et travlt liv. Men hvor det at have et arbejde (meget gerne et givende, udfordrende og lærerigt arbejde) betyder, at man også har tid til at give noget videre til andre, at der ikke nødvendigvis flyder en evig strøm af fakturaer, men hvor man glad deler tjenester fordi man ved, at det hele går op i den sidste ende. Kald det bare blød business-karma.

9)

Jeg ønsker at være en del af et netværk, hvor det at turde tænke nyt og anderledes er en selvfølge. Hvor vi arbejder hen mod, at deltagernes virksomheder bidrager til et retfærdigt menneske- og samfundssyn, og hvor bæredygtighed, platformsøkonomi / deleøkonomi og ligeværd vægter mere end vækst, overskud og økonomisk rigdom.

10)

Jeg ønsker at være en del af et netværk uden begrænsninger ift. brancher. Jeg øsnker (med andre ord) ikke et salgsnetværk med kun en bager, en smed, en dronefotograf, en kreativ grafisk designer osv., og hvor vi bytter/deler (rundbarberer) opgaver mellem hinanden. Omvendt er det helt fint, hvis vi ønsker at benytte hinandens styrker. Men altså ingen begrænsninger ift. brancher. Omvendt er jeg vild med diversitet.

Måske ku vi …

Og egentlig håbede jeg at finde sådan et netværk, så jeg ikke selv skulle have hænderne op af lommen. For jeg tror sgu, at vejen til et sådant bliver lang. Men måske og ved gode menneskers uselviske hjælp, nye indsigter, viljestyrke, livslyst, venlighed, mod og meget mere, kan det lade sig gøre.

Det er ikke et salgsnetværk – og så dog alligevel

Hvilken form sådan et netværk skal have, aner jeg ikke. Det må bare ikke bygge på alt det, som jeg ikke orker og magter længere. Det må ikke blive den der selvdøde rundbarbering med mad i munden og lunken termokaffe i koppen, hvor vi alle lynhurtigt mumler vores firmanavn, fyrer en ikke særlig gennemtænkt elevatortale af og så ellers håber på, at der er nogle blandt deltagerne, som har behov for ens ydelser og/eller produkter.

For så er jeg ikke med, så er min mission ikke lykkedes. Men kan vi ‘sælge’ hinanden via anbefalinger på mere end bare et CVR-nummer samt medlemskab af det respektive netværk, er jeg all in.

Handling giver forvandling

Om vi skal mødes om morgenen eller om aftnen, på et hotel, i en træhytte på et krydstogtskib eller …, vil jeg ikke tage stilling til. Om det skal hedde noget smart på udenlandsk, en forkortelse eller bare noget pænt, om logoet skal være rundt, trekantet eller kvadratisk, betyder ikke noget lige nu. Om vi skal have et website eller ‘bare’ være en fb-gruppe – who cares? Bare vi mødes og handler.

Det er ikke en smart forretnings-ide

Nå jo … og så ønsker jeg at være en del af et netværk, som ikke skal profitere på medlemmerne – men hvor vi selvfølgelig i fællesskab betaler de udgifter, der måtte være ifm catering, oplevelser, ophold og meget mere. Og jeg ønsker heller ikke at være facilitator. Basta.

Vi må videre. Vil du med?

Lad os mødes onsdag den 22. november kl. 18:30 på Lyngvej 3, 9000 Aalborg, hvor jeg – som Business Partner, residerer hos det udmærkede firma NOVAGRAF.

Smid en mail til mig på jan@olesenideogtxt.dk senest den 15. november
Skriv NYT NETVÆRK NU i emnelinjen, så fisker jeg adresserne op og sender en bekræftelse retur.

PS

Hvis du synes alle mine krav til det netværk, jeg søger, er for langt ude, er det fint nok med mig. Så ses vi måske bare til en øl et sted, en eftermiddag, ude i livet … for det betyder jo ikke, at jeg ikke synes du er ok, at du ikke driver en ordentlig virksomhed osv. Det betyder bare, at vi ikke skal lave netværk sammen. Lige nu.

 

 

 

OLESEN IDE&TXT udvikler tydelige ideer, koncepter, indhold, budskaber og tekster, der bliver set, forstået og handlet på. Og som fungerer optimalt i forhold til formål, målgrupper og media. Både offline og online – til mennesker og maskiner.

Kontakt
Fang flere kloge ord her

Jeg trænger sådan til at blive udfordret i/af et nyt netværk

Et lille indlæg på LinkedIn hvor budskabet var, at jeg søgte et nyt og anderledes netværk fik en absolut overvældende modtagelse. Derfor er dette blogindlæg et slags svar på samt en indbydelse til et uforpligtende møde (hvor jeg dog hader begrebet uforpligtende). hvor alle interesserede kan dukke op og give deres besyv (så havnede vi pludselig midt i 50'erne) med. Velkommen. læs og bliv vis. Mvh Jan

Kæft, trit og retning skader ikke din kommunikation

Tænk hvis du med noget så bagudstræbende som begreberne kæft, trit og retning kunne booste din virksomheds kommunikation? Måske er de, altså begreberne, slet ikke så ubrugelige, som vi går og tror - i hvert fald ikke, hvis man lige kigger dem en ekstra gang efter i sømmene og funder ud af, hvad de også kan betyde. Nysgerrig, så klik og læs her ...

Lav bedre indhold og kommuniker stærkere til dine målgrupper

Dine tekster - som jo er en vigtig del af dit indhold og content, virker langt stærkere på din målgruppe, hvis du fanger det problem, de er kommet for at få en løsning på. Derfor skal du skrue ned for tung fakta og i stedet skrue helt vildt meget op for den gode fortælling - den fortælling, som rammer blidt i hjertet, giver stærke billeder og lyst til at agere.

Spol frem til biljagten* og fang din modtager med det samme

Dine budskaber skal virke her og nu. Ingen har tid til sludder og vrøvl. Heller ikke dig. Men du læser alligevel videre. For du bliver lokket af indholdet. Du er blevet nysgerrig, fordi du vil gerne vide mere om, hvordan god og tydelig kommunikation kan skabe mere succes i din virksomhed. Og det er slet ikke så svært – du skal bare fange din modtager fra begyndelsen af med en direkte og tydelig tekst.

Al samtale er blot med til at holde handling på afstand.

Følg bloggen nu mens tid er.
Man ved aldrig, hvornår det er for sent.