Skriv moderne - Skriv tydeligt

Jeg modtog en mail. Der stod:

Kære hr. Tekstforfatter Jan Olesen

I henhold til behagelig telefonsamtale af torsdag den 14. tillader jeg mig hermed at henlede opmærksomheden på en beklagelig ændring af tidspunktet for det i samtalen foreslåede møde førstkommende tirsdag den 19., hvor der, efter forespørgsler blandt de inviterede, netop er opnået konsensus for korrigeret tidspunkt for afholdelse fra klokken 12.00-13:30 i stedet for det tidligere foreslåede mødetidspunkt fra klokken 10:30 – 12:00.

Vi undskylder eventuelle problemer der måtte opstå ifm. med det nye tidspunkt. Samtidig påpeges det venligt, at mødet – som tidligere meddelt, stadig afholdes i direktionslokalet i virksomhedens domicil på nedenstående adresse.

Idet vi ser frem til et såvel glædeligt som resultatrigt møde, udbeder vi høfligst deres skriftlige accept af ovenstående notation.

Med behørig venlig hilsen Direktør Charles Pedal

Hvor havde det da været meget nemmere, hvis der havde stået:

Til Jan

Tak for snak forleden. Mødet på tirsdag den 14. er flyttet til klokken 12:00-13:30. Meld lige tilbage med et ok på mailen her. Jeg glæder mig til at ses.

Hilsen Charles P

Min indre kommentar til ovenstående korte note, som i sagens natur aldrig ville komme hr. direktøren for øje, kunne være sådan cirka dette:

Kære hr. Tekstforfatter Jan Olesen. Jamen jeg er altså ikke spor kær. Jeg er en voksen mand på lidt over 60 år. Men derfor behøver du altså ikke minde mig om, at vi talte sammen i telefon – og heller ikke hvornår, vi gjorde det. Det kan jeg sagtens huske. På trods af det med alderen. Drop også bare efternavnet. Fornavnet er nok. Det er jo alligevel mig, der modtog mailen, mig der læser den. For den var jo sendt til min mailadresse. Og jeg skal i øvrigt nok selv bestemme om samtalen var behagelig eller ej. Ligesom I heller ikke behøver at henlede min opmærksomhed på noget. Jeg har åbnet mailen og læser, hvad der står. Og – selv om det ikke står særligt tydeligt, kan jeg godt tyde mig frem til, at I vil fortælle, at I har besluttet, at mødet er flyttet til kl. 12 og at det (nok) stadig er samme sted – altså hos jer. Hvordan I har nået frem til denne åbenbart indviklede beslutning, kommer heller ikke mig ved. Det er fint nok at blive informeret om det nye tidspunkt. Og selvfølgelig vil I vide, om jeg kommer. Det er logik for mig – og almindelig høfligt at melde tilbage med respons som svar på en tilsendt mail. At jeres hilsen til mig er behørig, altså at den er i overensstemmelse med skik og brug, gør den faktisk en anelse kølig. At den er venlig er jeg til gengæld helt tilfreds med. Vi skal jo trods alt til at lave business sammen.

Mit svar til Charles Pedal ville under alle omstændigheder lyde:

Til Charles P
Helt ok. Tak for info.
Venlig hilsen Jan

Hvor ville meget være lettere, hvis vi skrev til hinanden, som vi taler til hinanden. Altså lige ud af posen, landevejen eller hvor, vi nu vil hen med det, vi fortæller.

OLESEN IDE&TXT udvikler tydelige ideer, koncepter, indhold, budskaber og tekster, der bliver set, forstået og handlet på. Og som fungerer optimalt i forhold til formål, målgrupper og media. Både offline og online – til mennesker og maskiner.

Kontakt
Fang flere kloge ord her

Lav bedre indhold og kommuniker stærkere til dine målgrupper

Dine tekster - som jo er en vigtig del af dit indhold og content, virker langt stærkere på din målgruppe, hvis du fanger det problem, de er kommet for at få en løsning på. Derfor skal du skrue ned for tung fakta og i stedet skrue helt vildt meget op for den gode fortælling - den fortælling, som rammer blidt i hjertet, giver stærke billeder og lyst til at agere.

Spol frem til biljagten* og fang din modtager med det samme

Dine budskaber skal virke her og nu. Ingen har tid til sludder og vrøvl. Heller ikke dig. Men du læser alligevel videre. For du bliver lokket af indholdet. Du er blevet nysgerrig, fordi du vil gerne vide mere om, hvordan god og tydelig kommunikation kan skabe mere succes i din virksomhed. Og det er slet ikke så svært – du skal bare fange din modtager fra begyndelsen af med en direkte og tydelig tekst.

Skriv moderne – Skriv tydeligt

Hvor ville meget være lettere, hvis vi skrev til hinanden, som vi taler til hinanden. Altså lige ud af posen, landevejen eller hvor, vi nu vil hen med det, vi fortæller.

God reklame er reklame der virker

En helt almindelig strøgforretning kan blive et brand, der er kendt for nogle helt unikke værdier. Det gælder alle typer af virksomheder, enkeltpersoner og grupper. Det handler blot om at definere hvem man er og hvad man vil.

Al samtale er blot med til at holde handling på afstand.

Følg bloggen nu mens tid er.
Man ved aldrig, hvornår det er for sent.