Skriv moderne - Skriv tydeligt

Jeg modtog en mail. Der stod:

Kære hr. Tekstforfatter Jan Olesen

I henhold til behagelig telefonsamtale af torsdag den 14. tillader jeg mig hermed at henlede opmærksomheden på en beklagelig ændring af tidspunktet for det i samtalen foreslåede møde førstkommende tirsdag den 19., hvor der, efter forespørgsler blandt de inviterede, netop er opnået konsensus for korrigeret tidspunkt for afholdelse fra klokken 12.00-13:30 i stedet for det tidligere foreslåede mødetidspunkt fra klokken 10:30 – 12:00.

Vi undskylder eventuelle problemer der måtte opstå ifm. med det nye tidspunkt. Samtidig påpeges det venligt, at mødet – som tidligere meddelt, stadig afholdes i direktionslokalet i virksomhedens domicil på nedenstående adresse.

Idet vi ser frem til et såvel glædeligt som resultatrigt møde, udbeder vi høfligst deres skriftlige accept af ovenstående notation.

Med behørig venlig hilsen Direktør Charles Pedal

Hvor havde det da været meget nemmere, hvis der havde stået:

Til Jan

Tak for snak forleden. Mødet på tirsdag den 14. er flyttet til klokken 12:00-13:30. Meld lige tilbage med et ok på mailen her. Jeg glæder mig til at ses.

Hilsen Charles P

Min indre kommentar til ovenstående korte note, som i sagens natur aldrig ville komme hr. direktøren for øje, kunne være sådan cirka dette:

Kære hr. Tekstforfatter Jan Olesen. Jamen jeg er altså ikke spor kær. Jeg er en voksen mand på lidt over 60 år. Men derfor behøver du altså ikke minde mig om, at vi talte sammen i telefon – og heller ikke hvornår, vi gjorde det. Det kan jeg sagtens huske. På trods af det med alderen. Drop også bare efternavnet. Fornavnet er nok. Det er jo alligevel mig, der modtog mailen, mig der læser den. For den var jo sendt til min mailadresse. Og jeg skal i øvrigt nok selv bestemme om samtalen var behagelig eller ej. Ligesom I heller ikke behøver at henlede min opmærksomhed på noget. Jeg har åbnet mailen og læser, hvad der står. Og – selv om det ikke står særligt tydeligt, kan jeg godt tyde mig frem til, at I vil fortælle, at I har besluttet, at mødet er flyttet til kl. 12 og at det (nok) stadig er samme sted – altså hos jer. Hvordan I har nået frem til denne åbenbart indviklede beslutning, kommer heller ikke mig ved. Det er fint nok at blive informeret om det nye tidspunkt. Og selvfølgelig vil I vide, om jeg kommer. Det er logik for mig – og almindelig høfligt at melde tilbage med respons som svar på en tilsendt mail. At jeres hilsen til mig er behørig, altså at den er i overensstemmelse med skik og brug, gør den faktisk en anelse kølig. At den er venlig er jeg til gengæld helt tilfreds med. Vi skal jo trods alt til at lave business sammen.

Mit svar til Charles Pedal ville under alle omstændigheder lyde:

Til Charles P
Helt ok. Tak for info.
Venlig hilsen Jan

Hvor ville meget være lettere, hvis vi skrev til hinanden, som vi taler til hinanden. Altså lige ud af posen, landevejen eller hvor, vi nu vil hen med det, vi fortæller.

OLESEN IDE&TXT udvikler tydelige ideer, koncepter, indhold, budskaber og tekster, der bliver set, forstået og handlet på. Og som fungerer optimalt i forhold til formål, målgrupper og media. Både offline og online – til mennesker og maskiner.

Kontakt
Fang flere kloge ord her

Hold hvad du lover, når du skriver tekster.

Hvis du påstår, at du leverer kvalitet, skal du også levere kvalitet. Gør du det modsatte, får du stryg. Og stryg er netop hvad jeg giver en konkurrent i dette indlæg, som ikke er for sarte sjæle, men til gengæld tilegnet dem, som har mod nok til at blive rykket væk fra deres faste overbevisninger. Og se det er jo et løfte der nødvendigvis må undersøges nærmere. Så hvad venter du på? Se at få det læst.

Jeg trænger sådan til at blive udfordret i/af et nyt netværk

Et lille indlæg på LinkedIn hvor budskabet var, at jeg søgte et nyt og anderledes netværk fik en absolut overvældende modtagelse. Derfor er dette blogindlæg et slags svar på samt en indbydelse til et uforpligtende møde (hvor jeg dog hader begrebet uforpligtende). hvor alle interesserede kan dukke op og give deres besyv (så havnede vi pludselig midt i 50'erne) med. Velkommen. læs og bliv vis. Mvh Jan

Kæft, trit og retning skader ikke din kommunikation

Tænk hvis du med noget så bagudstræbende som begreberne kæft, trit og retning kunne booste din virksomheds kommunikation? Måske er de, altså begreberne, slet ikke så ubrugelige, som vi går og tror - i hvert fald ikke, hvis man lige kigger dem en ekstra gang efter i sømmene og funder ud af, hvad de også kan betyde. Nysgerrig, så klik og læs her ...

Lav bedre indhold og kommuniker stærkere til dine målgrupper

Dine tekster - som jo er en vigtig del af dit indhold og content, virker langt stærkere på din målgruppe, hvis du fanger det problem, de er kommet for at få en løsning på. Derfor skal du skrue ned for tung fakta og i stedet skrue helt vildt meget op for den gode fortælling - den fortælling, som rammer blidt i hjertet, giver stærke billeder og lyst til at agere.

Al samtale er blot med til at holde handling på afstand.

Følg bloggen nu mens tid er.
Man ved aldrig, hvornår det er for sent.