God reklame er reklame der virker

En helt almindelig strøgforretning kan blive et brand, der er kendt for nogle helt unikke værdier. Det handler blot om at definere hvem man er og hvad man vil.

Grimme annoncer kan sagtens sælge varer

En kunde sagde til mig: Du påstår at mine annoncer er grimme og irriterende, men hvorfor er der så en lang kø af folk, som bare venter på at komme ind i min butik og flå for 1000 kroner varer ned af hylderne, hver gang jeg har haft en annonce i avisen?

Manden havde vel ret; han indrykkede en annonce fuld af tilbud – og kunderne svarede igen ved at kaste sig over hans butik som vilde hunde. Men de var jo ikke specielt interesserede i hans butik, de ville bare handle billigt.

Det giver som bekendt ikke meget mersalg, slet ingen loyalitet, og næsten ikke aktivitet i butikken før næste gang, der er nye tilbud på hylderne.

_pha3734

Travlhed i butikken

Jeg tænkte også over situationen inde i selve butikken. Her skulle man reagere på den lange kø af tilbudshungrende kunder, som alle krævede perfekt betjening, smuk indpakning, gratis plastikposer, penge retur og meget mere af alt det vanskelige.

Jeg svarede ham derfor: Forestil dig, at hver person i din kø i stedet spenderede op til 2000 kroner pr. transaktion. Så kunne du halvere køen, skære ned på dine udgifter til indkøb, personale, lager og andre fornødenheder. Eller de kunne bruge 3000 kroner eller mere.

Men så kunne man vel også skære ned på sit reklamebudget, spurgte han. Nej, svarede jeg. For det koster selvfølgelig noget at ville styre sine kunder. Det kræver et stykke arbejde at analysere og vælge ud.

Hvis målet er at få alle til at forstå ens budskab, skal man råbe meget højt. Det er dyrt og ender ofte med, at man slet ikke får nogen i tale.

Træng gennem støjen

Hvis målet er at få alle til at forstå ens budskab, skal man råbe meget højt. Det er dyrt og ender ofte med, at man slet ikke får nogen i tale.

Vælger man i stedet at finde ind til den kerne af unikke værdier, som gør ens forretning speciel og interessant – og derfor taler sit eget tydelige sprog til en defineret målgruppe, så er mulighederne for at styre og ramme plet meget større. Det samme er mulighederne for at få en sjovere og langt mere interessant arbejdsdag.

Hvem er du egentlig?

Hvis nogen spørger dig, hvilken type forretning du har, og du f.eks. svarer: Vi sælger modetøj – så har du et problem. For så har du gjort det svært for dine kunder at vælge. Siger du: Vi sælger modetøj til kvinder, der tør stå ved deres eget værd, eller til unge mænd, der kan lide at se godt ud, så er sandsynligheden for at ramme plet langt større.

Er målgruppen ikke også mindre, spørger du. Jo, men til gengæld er den langt mere dedikeret til dig og din forretnings værdier – og derfor er sandsynligheden for at dine kunder får et tilhørsforhold til dig og din forretning – og dermed kommer igen, meget større.

Hjælp din forretning

Derfor skal man beslutte sig for, om man blot vil have hjælp til praktisk marketing som grafik og indrykning med fare for at ligne alle andre, eller om man vil træde et skridt frem og få hjælp til at se sig selv og sin forretning i et mere tydeligt lys.

For først når man definerer sig selv og sine mål og værdier bliver man i stand til at styre sin kommunikation og lave reklame, der virker. Og først når man indsigt i markedets mange og nye muligheder – kan man overskue, hvilken type virksomhed man vil være, og dermed identificere hvem, der kunne være interessante at handle med.

Olesen Ide&txt udvikler tydelige ideer, koncepter, indhold, budskaber og tekster, der bliver set, forstået og handlet på. Og som fungerer optimalt i forhold til formål, målgrupper og media. Både offline og online – til mennesker og maskiner.

Flere blogbogstaver her
Fang flere kloge ord her

Hold hvad du lover, når du skriver tekster.

Hvis du påstår, at du leverer kvalitet, skal du også levere kvalitet. Gør du det modsatte, får du stryg. Og stryg er netop hvad jeg giver en konkurrent i dette indlæg, som ikke er for sarte sjæle, men til gengæld tilegnet dem, som har mod nok til at blive rykket væk fra deres faste overbevisninger. Og se det er jo et løfte der nødvendigvis må undersøges nærmere. Så hvad venter du på? Se at få det læst.

Jeg trænger sådan til at blive udfordret i/af et nyt netværk

Et lille indlæg på LinkedIn hvor budskabet var, at jeg søgte et nyt og anderledes netværk fik en absolut overvældende modtagelse. Derfor er dette blogindlæg et slags svar på samt en indbydelse til et uforpligtende møde (hvor jeg dog hader begrebet uforpligtende). hvor alle interesserede kan dukke op og give deres besyv (så havnede vi pludselig midt i 50'erne) med. Velkommen. læs og bliv vis. Mvh Jan

Kæft, trit og retning skader ikke din kommunikation

Tænk hvis du med noget så bagudstræbende som begreberne kæft, trit og retning kunne booste din virksomheds kommunikation? Måske er de, altså begreberne, slet ikke så ubrugelige, som vi går og tror - i hvert fald ikke, hvis man lige kigger dem en ekstra gang efter i sømmene og funder ud af, hvad de også kan betyde. Nysgerrig, så klik og læs her ...

Lav bedre indhold og kommuniker stærkere til dine målgrupper

Dine tekster - som jo er en vigtig del af dit indhold og content, virker langt stærkere på din målgruppe, hvis du fanger det problem, de er kommet for at få en løsning på. Derfor skal du skrue ned for tung fakta og i stedet skrue helt vildt meget op for den gode fortælling - den fortælling, som rammer blidt i hjertet, giver stærke billeder og lyst til at agere.

Tænk engang. En tekstforfatter med forstand på forretningsudvikling.