Tydelige tekster løser problemer

Vælg ord og begreber, der betyder noget for din målgruppe, som de kender og forstår – og som tydeligt beskriver udbyttet ved at handle med dig. Hvis dit budskab er at hjælpe, skal du give konkrete bud på, hvordan du kan hjælpe. Dine læsere behøver ikke forstå din baggrund, dine kompetencer osv. for at modtage din hjælp. Derfor skal du fortælle dem, hvad de skal gøre, hvordan de skal gøre det osv. Og du skal skrive klart og tydeligt, bruge almindelige ord, hverdagssprog, skriv som du taler – lad være med at opfinde sære omveje og underlige fagord, som ingen alligevel forstår. Og når du har skrevet din tekst, lavet dit indhold, dit content, skal du få nogen til at læse det – og få dem til at fortælle dig, om dit indhold løste deres problemer.

Fortæl noget unikt om din virksomhed

Begreber som spændende, fantastisk, smuk, billigst, størst m.fl. har langtfra den tilsigtede virkning, fordi de er elastikord uden betydning, som bliver brugt og misbrugt igen og igen. I værste fald hører ingen rigtig efter, hvad du fortæller. Det svarer til at råbe ‘Ulven kommer’, hver gang du vil sige noget vigtigt. Det virker ikke, og i den sidste ende – og når du har råbt dig hæs og fortvivlet, ender du med at blive ædt af de konkurrenter, som forstår at udtrykke sig klart og tydeligt.

Er du ligeglad med hvor du skal hen, er det også lige meget hvilken vej, du vælger …

... siger Filurkatten til Alice i Eventyrland, da hun spørger ham, hvilken vej hun skal vælge.

Din tekst skal fortælle, hvad du kan hjælpe med – hvordan du kan hjælpe.

Ovenstående slidte citat fra Alice i Eventyrland er henvendt til virksomheder, som godt ved, hvor de vil hen, når det handler om økonomi, levering, produkter og kernekompetencer, men som altid glemmer at fortælle deres modtagere, hvad de kan hjælpe dem med. Den slags kommunikation får ofte den kedelige konsekvens, at modtagerne tænker; ‘godt for dig – men skidt for mig’.

Hvis du synes, at ovenstående er svært og indviklet – og du derfor trænger til hjælp, kunne det være en god ide at kontakte en tekstforfatter med hang til tydelige tekster.

Du ved godt hvem, jeg tænker på.

_pha3734

Fortæl din historie, så modtageren kan mærke din ånde lige i nakken.

Vil du skræmme huen af den lille Rødhætte, skal du altså fortælle din historie, så både du, den lille pige og dine tilhørere kan mærke den store stygge ulvs ånde lige i nakken. Vælg ord og begreber, der betyder noget for din målgruppe, som de kender og forstår – og som tydeligt beskriver fordele og udbytte ved at handle med dig. Ord og begreber som kan hjælpe dem med at foretage et valg.

Ellers er det bare ligegyldige, spildte og utydelige ord på en skærm, på et stykke papir, på en plakat, i et radiospot, i en film – som ikke fanger modtagerne. Og det har du altså ikke råd til.

OLESEN IDE&TXT udvikler tydelige ideer, koncepter, indhold, budskaber og tekster, der bliver set, forstået og handlet på. Og som fungerer optimalt i forhold til formål, målgrupper og media. Både offline og online – til mennesker og maskiner.

Klik og find din position
Flere blogindlæg du ka klikke løs på her

Hold hvad du lover, når du skriver tekster.

Hvis du påstår, at du leverer kvalitet, skal du også levere kvalitet. Gør du det modsatte, får du stryg. Og stryg er netop hvad jeg giver en konkurrent i dette indlæg, som ikke er for sarte sjæle, men til gengæld tilegnet dem, som har mod nok til at blive rykket væk fra deres faste overbevisninger. Og se det er jo et løfte der nødvendigvis må undersøges nærmere. Så hvad venter du på? Se at få det læst.

Jeg trænger sådan til at blive udfordret i/af et nyt netværk

Et lille indlæg på LinkedIn hvor budskabet var, at jeg søgte et nyt og anderledes netværk fik en absolut overvældende modtagelse. Derfor er dette blogindlæg et slags svar på samt en indbydelse til et uforpligtende møde (hvor jeg dog hader begrebet uforpligtende). hvor alle interesserede kan dukke op og give deres besyv (så havnede vi pludselig midt i 50'erne) med. Velkommen. læs og bliv vis. Mvh Jan

Kæft, trit og retning skader ikke din kommunikation

Tænk hvis du med noget så bagudstræbende som begreberne kæft, trit og retning kunne booste din virksomheds kommunikation? Måske er de, altså begreberne, slet ikke så ubrugelige, som vi går og tror - i hvert fald ikke, hvis man lige kigger dem en ekstra gang efter i sømmene og funder ud af, hvad de også kan betyde. Nysgerrig, så klik og læs her ...

Lav bedre indhold og kommuniker stærkere til dine målgrupper

Dine tekster - som jo er en vigtig del af dit indhold og content, virker langt stærkere på din målgruppe, hvis du fanger det problem, de er kommet for at få en løsning på. Derfor skal du skrue ned for tung fakta og i stedet skrue helt vildt meget op for den gode fortælling - den fortælling, som rammer blidt i hjertet, giver stærke billeder og lyst til at agere.

Lad nu være med at fortælle de samme ligegyldige historier, som dine konkurrenter gør.